In Nederland is terrorisme een ernstig misdrijf met verstrekkende juridische en maatschappelijke gevolgen. Wanneer iemand verdacht wordt van een terroristisch misdrijf, zoals het plannen of uitvoeren van een aanslag, verspreiden van haatdragende ideologieën of het financieren van terroristische activiteiten, kan dit leiden tot een zware strafrechtelijke vervolging.
Wat is een voorbeeld van terrorisme? Stel je voor dat een extremistische groepering, genaamd de “Vrijheidsstrijders,” besluit een aanslag te plegen om politieke verandering af te dwingen. Ze plannen een aanval op een druk treinstation in een grote stad. De leden van de groep bereiden explosieven voor en verbergen deze in bagagewagentjes die ze strategisch in het station plaatsen. Op een drukke ochtend activeren ze de bommen op een vooraf bepaald tijdstip, wat resulteert in een zware explosie die tientallen mensen verwondt en enkele doden veroorzaakt. Het doel van de aanslag is om angst en chaos te zaaien, media-aandacht te trekken en druk uit te oefenen op de regering om politieke concessies te doen. Deze daad van geweld en angst is een voorbeeld van terrorisme, waarbij de extremistische groepering gewelddadige middelen gebruikt om hun ideologische of politieke doelen te bereiken.
Wat is het wettelijk kader met betrekking tot terrorisme?
Hierna volgt een overzicht van de belangrijkste wetsbepalingen met betrekking tot terroristische misdrijven in Nederland:
Artikel 83 Wetboek van Strafrecht (Sr) – Terroristische misdrijven
Artikel 83 Sr benoemt welke misdrijven als terroristische misdrijven kunnen worden gekwalificeerd wanneer zij worden gepleegd met een terroristisch oogmerk. Voorbeelden hiervan zijn:
- Moord en doodslag (art. 289 en 287 Sr).
- Opzettelijke brandstichting (art. 157 Sr).
- Kapen van vliegtuigen of schepen (art. 385a en 385b Sr).
- Vernietiging van transport- en communicatiemiddelen (art. 161 Sr).
Artikel 83a Sr – Terroristisch oogmerk
In dit artikel wordt het begrip terroristisch oogmerk omschreven. Een daad wordt als terroristisch beschouwd als het doel is om de bevolking ernstige vrees aan te jagen, de overheid of internationale organisaties te dwingen iets te doen of na te laten, of de fundamentele politieke, constitutionele of economische structuren van een land of internationale organisatie te destabiliseren of te vernietigen.
Artikel 134a Sr – Opleiding voor terroristische misdrijven
Dit artikel maakt het strafbaar om opzettelijk instructie te geven of te volgen met het doel een terroristisch misdrijf te plegen. Het deelnemen aan terroristische trainingskampen of het geven van dergelijke opleidingen valt onder deze bepaling.
Artikel 140a Sr – Deelname aan een terroristische organisatie
Het is strafbaar om deel uit te maken van een organisatie die tot doel heeft het plegen van terroristische misdrijven. Dit artikel bestraft deelname aan een terroristische organisatie, ongeacht of iemand zelf een terroristisch misdrijf heeft gepleegd.
Artikel 96 Sr – Voorbereiding van terroristische misdrijven
Voorbereidingshandelingen voor het plegen van een terroristisch misdrijf zijn ook strafbaar in Nederland. Dit kan het verkrijgen van middelen of het plannen van de aanslag omvatten. Dit artikel stelt dat voorbereidingshandelingen voor een terroristisch misdrijf zwaarder worden bestraft dan voorbereidingshandelingen voor andere misdrijven.
Artikel 288a Sr – Terroristische moord
Moord die wordt gepleegd met een terroristisch oogmerk wordt specifiek bestraft met levenslange gevangenisstraf of een tijdelijke gevangenisstraf van maximaal 30 jaar. Dit artikel verhoogt de straffen voor moord als er sprake is van een terroristisch motief.
Artikel 421 Sr – Terrorismefinanciering
Terrorismefinanciering is strafbaar gesteld in artikel 421 Sr. Het omvat het bewust financieel ondersteunen van een persoon, groep of organisatie met het doel terroristische activiteiten mogelijk te maken. Dit kan gelden voor het verstrekken van geld, goederen of andere vormen van materiële steun.
Wet terroristische misdrijven (2004)
Deze wet werd ingevoerd om bestaande strafwetgeving aan te passen in lijn met internationale antiterrorismeverdragen, zoals de Europese Kaderbesluiten en VN-verdragen. De wet introduceert onder andere zwaardere straffen voor terroristische misdrijven en maakt het strafbaar om deel te nemen aan een terroristische organisatie.
Strafrechtelijke bevoegdheden
In terrorismezaken kunnen bijzondere opsporingsmethoden worden ingezet, zoals:
- Langer voorarrest.
- Ruimere mogelijkheden voor telefoontaps en internetmonitoring.
- Het gebruik van inlichtingen van veiligheidsdiensten zoals de AIVD als bewijs in strafzaken.
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)
De Wwft stelt regels om het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te voorkomen. Financiële instellingen, advocaten, notarissen en accountants zijn verplicht om ongebruikelijke transacties te melden die kunnen wijzen op terrorismefinanciering.
Internationale bepalingen
Naast nationale wetgeving zijn er diverse internationale verdragen en overeenkomsten waar Nederland zich aan houdt, waaronder de VN-Conventie tegen Terrorisme en EU-kaderbesluiten die betrekking hebben op de bestrijding van terrorisme. Deze verdragen bieden een kader voor internationale samenwerking, informatie-uitwisseling en strafvervolging.
Welke straffen voor terrorisme in Nederland?
De maximale straf voor een terroristisch misdrijf in Nederland hangt af van het specifieke misdrijf en de omstandigheden. Terroristische misdrijven worden in het Wetboek van Strafrecht apart behandeld en kunnen leiden tot hogere straffen dan vergelijkbare misdrijven zonder terroristisch oogmerk.
Voor veel ernstige terroristische misdrijven geldt levenslange gevangenisstraf als de maximale straf, bijvoorbeeld bij:
- Terroristische aanslagen met dodelijke slachtoffers.
- Het plegen van een aanslag die leidt tot grote schade aan infrastructuur of de samenleving.
Als geen levenslange gevangenisstraf wordt opgelegd, kan een tijdelijke gevangenisstraf worden opgelegd van maximaal 30 jaar.
Voorlopige hechtenis bij terroristische misdrijven
In terrorismezaken kan het voorarrest veel langer duren dan bij andere misdrijven. Hoewel het belang van de openbare veiligheid zwaar weegt, kan langdurige voorlopige hechtenis een zwaarwegende inbreuk vormen op de persoonlijke vrijheid van een verdachte. Omdat verdachten van terroristische misdrijven vaak zonder zeer concrete verdenking in voorlopige hechtenis worden gehouden, kunnen zij in een moeilijke positie terechtkomen. Dit kan, bijvoorbeeld, leiden tot psychische en sociale problemen, en het risico van vrijheidsbeneming zonder uiteindelijke veroordeling blijft altijd aanwezig. Het is daarom van belang dat u vroegtijdig contact opneemt met advocaten van Kötter, L’Homme & Plasman Advocaten.
Advocaat terrorisme nodig?
De verdachte heeft recht op juridische bijstand, en het is cruciaal om direct een ervaren advocaat in te schakelen, gespecialiseerd in terrorismezaken. De advocaten van Kötter, L’Homme & Plasman Advocaten hebben ervaring met het bijstaan van cliënten die worden verdacht van een terroristisch misdrijf. Wij bieden deskundig, eerlijk en oprecht advies.
Heeft u vragen of wilt u direct juridische hulp inschakelen? Neem dan contact op met ons kantoor. U kunt ons e-mailen op info@klpadvocaten.nl of telefonisch contact opnemen tijdens kantooruren via 020-6731548. Voor urgente zaken, zoals een aankomende aanhouding, kunt u ons bereiken via ons spoednummer 06-24428734.
Lees hier meer over moord en doodslag.