Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een officieel document dat door de Nederlandse overheid wordt uitgegeven. Het verklaart dat de aanvrager geen strafbare feiten op zijn of haar naam heeft staan die relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring wordt aangevraagd. Het is een belangrijk document voor bijvoorbeeld werkgevers, vrijwilligersorganisaties, en onderwijsinstellingen, omdat het helpt bij het waarborgen van een veilige werkomgeving.
Wat zijn de verschillende fases bij het aanvragen van een VOG?
Na het indienen van een aanvraag voor een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt het beoordelingsproces in gang gezet.
Justis, de instantie die namens het ministerie van Justitie en Veiligheid de VOG uitgeeft, doorloopt de volgende stappen om te bepalen of de verklaring kan worden verstrekt.
Controle op strafblad
Justis controleert in het Justitieel Documentatiesysteem (JDS) of de aanvrager strafbare feiten op zijn naam heeft staan.
Soms wordt strafrechtelijke informatie opgevraagd uit andere EU-landen via het European Criminal Record Information System (ECRIS).
Geen strafblad? Altijd een VOG
Indien u geen strafblad heeft, wordt de VOG direct toegekend.
Indien u wel een strafbaar feit op uw strafblad heeft, dan is het navolgende van belang.
Screening op basis van functie
De werkgever of organisatie geeft bij de aanvraag via een screeningsprofiel aan op welke punten de aanvrager moet worden gescreend. Dit profiel hangt af van de specifieke functie of rol waarvoor de VOG wordt aangevraagd.
Relevantie van strafbare feiten
Justis beoordeelt of eventuele strafbare feiten een risico vormen voor de functie. Sommige overtredingen, zoals een snelheidsovertreding, kunnen bijvoorbeeld wel problematisch zijn voor een taxichauffeur, maar niet voor een administratief medewerker. Een zedenfeit kan relevant zijn voor werken in een kinderopvang, maar minder of niet relevant zijn voor het werken bij een bank.
Belangenafweging
Justis maakt een belangenafweging. Dit betekent dat ze kijken of het risico voor de samenleving groter is dan het belang van de aanvrager om de VOG te ontvangen.
Beslissing door Justis
Justis neemt de uiteindelijke beslissing of de VOG al dan niet wordt verstrekt. Dit doen zij namens de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.
Voornemen tot afwijzen
Als tijdens de beoordeling blijkt dat er strafbare feiten zijn die een probleem kunnen vormen voor de functie, kan Justis besluiten om de VOG niet af te geven. Voordat dit besluit definitief wordt, ontvangt de aanvrager eerst een voornemen tot afwijzen. Dit is een voorlopige beslissing waarin Justis aangeeft dat zij van plan zijn de VOG te weigeren. De aanvrager krijgt hierbij de kans om te reageren.
Zienswijze indienen tegen voornemen afwijzing VOG?
De aanvrager kan binnen 2 weken na ontvangst van het voornemen tot afwijzen een zienswijze indienen. In de zienswijze kan de aanvrager argumenten aandragen waarom de VOG toch verstrekt zou moeten worden. Een zienswijze kan digitaal of schriftelijk worden ingediend, eventueel via een gemachtigde.
Bezwaar tegen VOG?
Indien Justis uiteindelijk beslist om de VOG niet te verstrekken, kan de aanvrager bezwaar aantekenen.
Een bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de datum van de beslissing worden ingediend, digitaal of schriftelijk.
Justis beoordeelt vervolgens het bezwaar en neemt een nieuwe beslissing.
Met deze procedures zorgt Justis ervoor dat de beoordeling van een VOG zorgvuldig en transparant verloopt, met ruimte voor de aanvrager om zijn of haar kant van het verhaal toe te lichten.
Beroep tegen VOG?
Indien het bezwaar niet is geslaagd, kunt u binnen 6 weken in beroep bij de bestuursrechter.
Advocaat nodig bij zienswijze, bezwaar en beroep VOG?
Het is niet verplicht om een advocaat in te schakelen bij het indienen van een zienswijze, bezwaar of beroep in verband met een VOG-aanvraag, maar het kan wel verstandig zijn, vooral in complexe gevallen.
De advocaten van Kötter, L’Homme en Plasman Advocaten verlenen bijstand in procedures die zien op de aanvraag van een VOG. Neem vrijblijvend contact op met ons kantoor. Indien u hierover vragen heeft, neemt u dan vooral contact op met ons kantoor. U kunt een e-mail sturen aan info@klpadvocaten.nl of (tijdens kantoortijden) bellen naar het telefoonnummer 020-6731548.