Tuchtrecht voor advocaten is een systeem van disciplinaire regels en procedures dat toeziet op de beroepsethiek en het professioneel gedrag van advocaten. Het doel is om de kwaliteit van de advocatuur te waarborgen en het vertrouwen van het publiek in de juridische beroepsgroep te behouden. Het tuchtrecht is vastgelegd in de Advocatenwet en wordt gehandhaafd door de tuchtcolleges, zoals de Raad van Discipline en het Hof van Discipline. Advocaten van Kötter, L’Homme & Plasman Advocaten staan met regelmaat collega-advocaten, maar ook klagers, bij in klachtenprocedures.
Advocaten kunnen in aanraking komen met tuchtrechtelijke maatregelen als zij hun beroepsregels schenden, bijvoorbeeld door belangenverstrengeling, onzorgvuldige of nalatige behandeling van een zaak, of schending van de vertrouwelijkheid. Klachten kunnen worden ingediend door cliënten, collega’s of anderen die vinden dat de advocaat niet professioneel heeft gehandeld. Als de klacht gegrond wordt verklaard, kunnen sancties variëren van een waarschuwing tot een schorsing of zelfs schrapping van het tableau, wat betekent dat de advocaat zijn beroep niet meer mag uitoefenen.
Advocaten tuchtzaken bij de Raad van Discipline en het Hof van Discipline
Na het inschakelen van een advocaat door een rechtzoekende (de cliënt) komt er een overeenkomst van opdracht tot stand. Indien de rechtszoekende ontevreden is over de uitvoering van de opdracht, kan hij/zij dit bespreken met de desbetreffende advocaat of met (de klachtenfunctionaris van) het kantoor van de advocaat. Na het doorlopen van de klachtenregeling kan de (voormalig) cliënt van mening zijn dat het geschil in de vorm van een klacht, na het indienen bij de Orde van Advocaten, moet worden voorgelegd aan de Raad van Discipline.
Ook andere belanghebbenden kunnen klachten indienen tegen een advocaat. Denk hierbij aan het indienen van een klacht tegen de advocaat van de wederpartij. Om te beoordelen of een persoon een zogeheten belanghebbende is, moet worden vastgesteld of de desbetreffende persoon door het handelen of nalaten van de advocaat waarover wordt geklaagd rechtstreeks in zijn belang is of kan worden getroffen.
Ingediende klacht bij deken van Orde van Advocaten
De klacht wordt ingediend bij de Orde van Advocaten van het arrondissement waar de advocaat kantoor houdt. De klacht moet worden ingediend binnen drie jaar na de dag waarop klager redelijkerwijs bekend was of kon zijn van het verwijtbaar handelen of nalaten waarop de klacht betrekking heeft. De deken van het desbetreffende arrondissement zal eerst een vooronderzoek instellen en kijken of de klacht onderling is op te lossen.
Raad en Hof van Discipline
Indien de klacht in het vooronderzoek bij de deken niet wordt opgelost of de klager is het niet eens met de conclusies van het vooronderzoek door de deken, dan kan klager de klacht laten doorzetten naar de Raad van Discipline. De klager moet vervolgens griffierechten betalen. Na het betalen van het griffierecht wordt de zaak behandeld door de Raad van Discipline.
Indien (één van de) partijen het niet eens zijn met de uitspraak van de Raad van Discipline, dan kunt u in hoger beroep gaan bij het Hof van Discipline. Het hof bekijkt uw zaak nog eens en zal beoordelen of de Raad van Discipline een juiste beslissing heeft genomen.
Advocaat nodig voor tuchtzaak?
Bij Kötter, L’Homme & Plasman advocaten hebben meerdere advocaten ervaring met tuchtzaken. Het gaat hierbij om bijstand van advocaten die verwikkeld zijn geraakt in een tuchtzaak en om de bijstand van belanghebbende die een klacht wensen in te dienen.
Indien u hierover vragen heeft, neemt u dan vooral contact op met ons kantoor. U kunt een e-mail sturen aan info@klpadvocaten.nl of (tijdens kantoortijden) bellen naar het telefoonnummer 020-6731548.