Beklag tegen beslissing directeur

Een gedetineerde heeft het recht om een klacht in te dienen tegen beslissingen die door de directeur van de penitentiaire inrichting worden genomen. Deze mogelijkheid is vastgelegd in verschillende wettelijke regelingen die de rechten van gedetineerden beschermen. Het klachtrecht vormt een essentieel onderdeel van de waarborgen tegen onrechtmatige of onredelijke beslissingen binnen het detentieregime.

Waar is beklag tegen beslissing directeur wettelijk geregeld?

Het indienen van een klacht tegen een beslissing van de directeur is geregeld in de Penitentiaire beginselenwet (Pbw). Een gedetineerde kan tegen verschillende soorten beslissingen van de directeur een klacht indienen. Deze beslissingen kunnen betrekking hebben op plaatsing of overplaatsing binnen de inrichting, promotie of degradatie binnen de detentiefasering, toekenning of weigering van verlof, disciplinaire maatregelen, beperkingen op het ontvangen van bezoek, post, of andere vormen van communicatie en weigering van deelname aan bepaalde programma’s of activiteiten.

Procedure voor klachtindiening

Een gedetineerde die een klacht wil indienen, moet dit schriftelijk doen bij de Commissie van Toezicht van de inrichting. De klacht moet binnen zeven dagen na de bekendmaking van de beslissing worden ingediend. In uitzonderlijke gevallen kan de termijn worden verlengd als de gedetineerde redelijkerwijs niet in staat was de klacht binnen deze periode in te dienen.

Behandeling van de klacht

De Commissie van Toezicht behandelt de klacht en hoort zowel de gedetineerde als de directeur. De commissie kan besluiten om de klacht gegrond of ongegrond te verklaren. Indien de klacht gegrond wordt verklaard, kan de commissie de beslissing van de directeur vernietigen of aanpassen, en zo nodig aanvullende maatregelen opleggen.

Beroep

Als een gedetineerde of de directeur het niet eens is met de beslissing van de Commissie van Toezicht, kan er beroep worden aangetekend bij de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ). Het beroep moet binnen zeven dagen na de uitspraak van de commissie worden ingesteld. De RSJ kan de uitspraak van de Commissie van Toezicht bevestigen, vernietigen of wijzigen.

Advocaat beklag tegen beslissing directeur nodig?       

Heeft u vragen of wilt u direct juridische hulp inschakelen? Neem dan contact op met ons kantoor. U kunt ons e-mailen op info@klpadvocaten.nl of telefonisch contact opnemen tijdens kantooruren via 020-6731548. Voor urgente zaken, zoals een aankomende aanhouding, kunt u ons bereiken via ons spoednummer 06-24428734.

Andere expertises

team
Kötter L’Homme Plasman Advocaten

  Hier wordt het hoogst
mogelijke niveau van
  juridische bijstand
      nagestreefd 

April 10, 2025
De arrestatie van Vito Shukrula, advocaat van Ridouan Taghi, is bij collega strafrechtadvocaten ingeslagen als een bom. De bekende strafrechtadvocaat Peter Plasman is al even ‘geschokt en verbijsterd’ over het nieuws. ,,Het is natuurlijk nog maar een verdenking, maar na alle commotie mag je ervan uitgaan dat het Openbaar Ministerie (OM) niet over één nacht ijs gaat. Het OM zal denken dat ze een sterke zaak hebben. Vooralsnog ga ik ervan uit dat het OM goed heeft nagedacht over deze arrestatie. Het aanhouden van een advocaat is een heel zware stap.’’ Ook Plasman kan er niet bij dat een advocaat opnieuw lijkt te hebben gefunctioneerd als boodschappenjongen.
April 8, 2025
Gaat een stappenteller uitsluitsel geven over de dood van de 30-jarige Laura uit Leiden? Het Openbaar Ministerie (OM) denkt van wel, maar de advocaat van de ex van het slachtoffer, Jordi L’Homme, verwacht er niets van, zo bleek maandagochtend tijdens de vijfde voorbereidende zitting tegen verdachte Paul V.
April 7, 2025
Laat het Openbaar Ministerie de lichtere zaken zelf afhandelen. Dan kunnen rechters zich richten op de zwaardere zaken, zodat er voldoende cellen zijn voor de veroordeelden die daar echt thuishoren, betoogt advocaat Peter Plasman.

Contact formulier

Vul in het onderstaande formulier uw gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

EN
303112345678910111213141516171819202122232425262728293012345678910